sunnuntai 7. kesäkuuta 2015

Hirsikärry

Kun ei ole traktoria eikä hevosta saati nostokurkea, kuinka siirtää painavaa puutavaraa kevyesti ilman koneita ja vähin miesvoimin? Fysiikan lakeja noudattaen; netin ja aivojen avulla ongelma ratkesi näin. Tarvitsimme (ite ja Pertti T.) hevoskärryn pyöräparin, vaneria pyörien vahvikkeeksi (ei tarvita jos pyörät ovat hyväkuntoiset), ruuveja vanerin kiinnitykseen, aisatarpeita, kuten tarpeettoman kirjahyllyn päätytikkaan, sekä kaksi pakoputkiklemmaria aisan kiinittämiseksi akseliin.

Hirsikärry. Kuva: Pertti Tikkanen.

Egyptiläiskärrymielleyhtymien innoittama dekoraatio rattaassa (PT).
 Kärryjen evoluutioversioon panimme kölirullan helpottamaan lastin asennusta kärryyn.





Lastin on syytä olla kutakuinkin tasapainossa kärryn päällä.


Isoimmat siirtämämme parrut olivat noin 8x10-tuumaisia ja yli viisimetrisiä. Kun ne sai kärryyn, kuljetus sujui leikiten! Pertti kuvasi koko homman vielä videolle.


Jos meinaa kuljettaa vaikkapa lautaa tai muuta kevyttä tavaraa useita kerrallaan, pitää aisaan lisätä poikkituki tavaran etupään tueksi. Tukeen kun vielä kiinnittää kuormaliinan, laudat eivät tipu. Aisan etupäähän kannattaa myös lisätä poikkipuu kahvoiksi, joista kärryä voi vetää kaksistaan. Musta kölirulla jättää helposti puuhun jälkiä; on myös värjäämättömästä aineesta tehtyjä rullia. Aisa saisi kernaasti olla ainakin kolmimetrinen. Kun aisa on lyhyt ja lasti pitkä, käy lastin takapää maahan. Aisan päähän kannattaa kiinnittää vetolenkki, jolloin aisan etupäätä voi laskea eikä vetäjän tarvitse kiskoa kärryä selkä vääränä. Työ tekijäänsä neuvoo. Kuulemme mielellämme lisää kehitysvinkkejä.

5 kommenttia: