Päällikkö Pertti Tikkanen kertoo ukkiensa elämästä
Omien ikävuosien lähetessä 60 vuotta
tulee miettineeksi, mitä omasta elämästä on kerrottavaa
jälkipolville. Eipä juuri mitään, on pakko sanoa. Mistähän
sitten johtuu, että ne muutamat oman suvun esi-isien muistelukset
tuntuvat sisältävän paljonkin yleisesti kiinnostavia kohtia?
Ehkäpä omia kokemuksiaan ei vain vielä tunnista myöhempiä polvia
kiinnostaviksi. Kukaties kokemukset ja kuvaukset 1980-luvun
tietotekniikasta muuttuvat jälkipolvien antiikiksi.
Muutama vuosi sitten kävin läpi ja
kirjoitin puhtaaksi isäni ukin Juho Räisäsen 1930-luvulla
kirjoittamia vihkosia. Toisena lähteenä käytän siskoni ihan
muutama viikko sitten puhtaaksi kirjoittamia oman ukkini eli isäni
isän Eero Tikkasen kirjoituksia, jotka on kirjoitettu arviolta
1960-luvulla. Juho Räisäsen tytär oli siis ukkini puoliso, joten
herrat edustavat näin ollen kahta peräkkäistä sukupolvea. Olen
tähän poiminut ja kommentoinut näistä kirjoituksista mielestäni
yleisemminkin kiinnostavia ajan ja tapojen kuvauksia.
Isäni ukki Juho Räisänen nuorna miesnä, vuosisatojen vaihtumisen tienoilla, yli 120 vuotta sitten. |
Mutta ensin lyhyt taustoitus. Juho
Räisänen syntyi 1872 Pielaveden pohjoisosassa, Laukkalan kylässä,
talonpoikaiseen perheeseen. Sen verran kaukaisesta ajasta on kysymys,
että Juho mm. muistaa piioille ja rengeille maksetun palkkaa
luonnontuotteilla, kun rahatalous ei vielä ollut kovin kehittynyttä.
Juhon elämäntarina ihan lyhyesti oli sellainen, että opittuaan
itsenäisesti lukemaan jo aivan nuorena, hänet pantiin kouluun, mikä
silloin oli poikkeuksellista. Myöhemmin hänet hyväksyttiin
Joroisten kansanopiston kautta Jyväskylään opettajaseminaariin,
toisena yli sadasta hakijasta. Kypsymättömän ja nuorella iällä
isättömäksi jääneen pojan koulutie Jyväskylässä katkesi
kuitenkin ensimmäiseen puolen vuoden koeaikaan. Juho ei kuitenkaan
tästä lannistunut vaan lähti pyrkimään Sortavalan
opettajaseminaariin, johon pääsikin ja josta valmistui opettajaksi.
Matka Jyväskylästä Sortavalaan tosin kesti 1,5 vuotta,
hiihtämällä, kävellen ja töitä tehden. Juho ehti siis opiskella
kahden nykyisen yliopiston, Jyväskylän ja Itä-Suomen yliopiston
edeltäjäoppilaitoksissa (rajan väärälle puolen sodan jälkeen
jääneen Sortavalan seminaarihan siirrettiin myöhemmin Joensuuhun,
missä siitä monien vaiheiden kautta tuli aikanaan osa Itä-Suomen
yliopistoa)! Valmistumisensa jälkeen muutaman opettajansijaisuuden
hoidettuaan Juho sai opettajan paikan Lapinlahden Nerkoon kylältä
vuonna 1901 ja tapasi Iisalmen laivarannassa erään Olga
Ruotsalaisen, jonka kanssa sitten perustivat yhteisen ruokakunnan.
Lapsia siunaantui, yhtenä Elvi-tyttö, josta sittemmin tuli toisen
muistelijan, ukkini Eero Tikkasen puoliso. Eero-ukin muistelmavihkot
loppuvatkin sopivasti mainintaan,
. . . että
tapasin äidin (Elvin) ja tiet yhtyivät, vaikka eivät ehkä
kaikkien mielestä sääntöjen mukaisesti, mutta eipä se silloin
meitä huolettanut. Ja kaiken kukkuraksi se on mennyt hyvin, mutta
sehän on jo eri juttu.
Eero-ukin muistelukset alkavat siitä,
kuinka hänen oma ukkinsa Iisalmen Lappetelästä möi osuutensa
kotitilastaan ja hankki Lapinlahden Savonjärveltä Irvikonniemen
tilan, jossa sitten Eero-ukkini syntyi ja kasvoi. Myöhemmin ukki
siirtyi Elvinsä kanssa yhteiseen kortteeriin Nerkoolle, jossa sitten
isänikin syntyi ja kasvoi. Ukki oli sitä ikäluokkaa, että kävi
koulunsa heti sisällissodan jälkeen, oli asepalveluksessa Mäntsälän
kapinan aikana ja talvisodassa rintamalla Laatokan pohjoispuolen
mottitaisteluissa. Siellä ukki haavoittui sen verran pahasti, että
jatkosodan ajan hän oli kotijoukoissa, vastuullaan mm. Inkerin
evakkojen asuttamisasiat Lapinlahdella.
Juho Räisäsen ”kotiseutumuistoja”
Laukkalan koulujuhlassa pitämässään
puheessa – varmaankin jo opettajan toimiessaan - Juho Räisänen
luonnehti Pielaveden sijaintia Pähkinäsaaren rauhan rajalla ja
samalla kahden kulttuuripiirin, itäisen ja läntisen rajalla.
Suomalaisasutusta alkoi tulla Etelä-Savosta 1500-luvun lopulla,
mutta on jälkiä myös hämäläisistä ja tietenkin lappalaisista.
Juho kuvaa itäisen ja läntisen kulttuuripiiriin eroja eri puolilta
pohjoista Pielavettä tulevien kirkkoveneiden soutukilpailun kautta.
Itäisessä veneessä on puiset tullot - mitä lienevätkään,
ilmeisesti hankaimet – läntisessä taas rautaiset. Itäisen veneen
puiset tullot rikkoutuivat kesken kisan ja läntinen vene voitti
kisan:
Ruotsinpuoleinen
rautakulttuuri vei voiton Nougorotin puolen puutulloveneestä.
Nämä
kilpailut uudistuivat näiden muutenkin kilpailevain kyläläisten
kesken usein. Vaikka niistä kilpailuista ei silloin kirjoitettu
sanomalehtiin, olivat ne yhtä jännittäviä aikalaisilleen kuin
nykyisetkin Olympialaiskilpailut. Nykyinen sukupolvi, kun istutte
mukavassa laivanne salongissa kiihdyttävää tupakan savua
hengittäen, ette tunne sitä raikasta, voimia karaisevaa tunnetta
mikä senaikaisilla kirkkomatkoilla oli senaikaisen nuorison
ripeyteen ja elinvoimaan.
Laiskasta nykysukupolvesta oli pakko
päästä sanomaan. Kuinka kaikki olikin paremmin silloin ennen!
Seuraa perusteellinen kuvaus
kalastushommista. Tässä lyhyessä sitaatissa mainitaan veden alle
laitettavat, kalasyötillä varustetut linturaudat, joilla saatiin
koskeloita. Nykyään ehdottomasti kiellettyä!
Pyydyksinä oli
parikymmentä mertaa, verkkoja ja koukkuja, pitkänä siimana ja
polokoukkuja useita kymmeniä. Poloista saimme isoja haukia monen
kilon painoisia vonkaleita. Vuohensaaren rannalla meillä oli
vakinaisesti 3 kpl pieniä ketunrautoja, joihin pantiin kalatäky
syötiksi ja pyydys rannalle veteen. Niistä raudoista saimme
koskeloita, joka kevät yli 20. . . . Täkykalat saatiin merroista,
poloista isoja hauen vonkaleita. Linturaudat olivat tuulien mukaan
siellä Vuohensaaren tyynillä rannoilla.
Pitkälän
Pekka tuli usein riitelemään siitä kalastuspaikasta, joskus
kesällä hän veti verkon rikki siinä salmessa. Pitkälä olikin
Lappalaistalo. Vaikka suomalaistunut nimeltään, niin kyllä siinä
talossa oli tyypillinen Lappalaiskomento. Pekka ei välittänyt
paljon maanviljelyksestä, mutta kalastuksessa hän oli etevä ja
halukas.
Samoin
Savonniemen vastapuolella on lappalaistalo, jonka asukkaissa
huomataan selviä lappalaispiirteitä.
Viittaukset lappalaisiin ovat
mielenkiintoisia. Tuohon aikaan (1880-luku) ei varsinaisesti pitäisi
lappalaisia enää Pielaveden korkeudella olla, vaikka miksei
maahanmuuttajasuomalaisiin assimiloitumisesta huolimatta joitain
kulttuuripiirteitä olisi voinut säilyäkin.
Juho Räisänen kuvaa suurena
tapauksena, kuinka nuori Erri Pehkonen ensimmäisenä tuolta kolkalta
laitettiin kansakouluun:
– . . . tuo
Pehkosen Erri on menossa sinne kirkonkylän kansakouluun, siksi
hänellä on niin suuret eväsnyytit. Senpähän vain saatte nähdä,
. . . , ettei tuo Pehkosen Erri vain tartu enää navetanlapioon, kun
ne siellä kansakoulussa kuuluvat lukevan niitä maantietoja ja
historioita. – Niin kai se lienee, myönteli toinen. Ja siinä se
vanha Susanna lausui totuuden. Ei se tyttö, joka siinä nyt meni
ensimmäisenä tältä seudulta kansakouluun, ei hänestä tullut
navettalapion käyttäjää. Hän pääsi kauppias Lyytikäiselle
puotilaiseksi ja on elämäntehtävänsä suorittanut kauppiaan
rouvana Puumalan salmen rannalla.
Sama kohtalo odotti sittemmin myös
lahjakkaaksi lukijaksi osoittautunutta Juho-poikaa:
Minä osasin
lukea. Otin Kalenterin ja aloin sitä ääneen lukea: Siihen aikaan
kun isä lampun osti. Se oli Juhani Ahon ensimäinen huomiota
herättävä kirjoitus, jossa hän kuvaa pärevalkeakulttuurin
väistymistä lampun tieltä, ja kuinka vanha istukas Pekka edustaa
vanhoillisuutta, jonka isä käskee menemään saunaan, jonne Pekka
muuttaakin. . . . Kun luku oli lopussa, kaikki hiljaa kuuntelivat,
kauppias katkaisi äänettömyyden ja sanoi: tuo poika pitää viedä
kansakouluun! Se oli tuomio, josta ei vedottu.
Koulunkäynti vieraiden nurkissa
Pielaveden kulmilla, Puustellin pirtissä, oli raskasta. Alettiinpa
koulua puuhata myös Laukkalaan. Nuori koulukas kirjoitti Kuopiossa
ilmestyvään Savo-lehteen nimimerkillä pikku-Juho
”maaseutukirjeen”, jossa kansakoulua vaadittiin Laukkalaan.
Huonosti kävi vielä tuolloin:
Kokouksen
puheenjohtajana Pielaveden silloisten kunnallisten asiain
johtohenkilönä esiintyi ja toimi Abel Jäntti. Kun asia ei ollut
hänen alkuunpanemansa, niin kokouksen puheenjohtaja päästi ison
naurun ja sanoi: ei Laukkala koulua tarvitse, tulkoot tänne
kirkolle, kyllä Puustellin tupaan vielä sopii lapsia. Asia oli
sillä ratkaistu.
Juho Räisänen oli ikänsä
raittiusmiehiä, ja muisteluksissakin on tätä teemaa monessa
kohtaa:
Kotona ollessa
tein syksyllä tupakkasätkän, s.o. paperitorveen panin tupakkaa ja
pihasta lähtiessä pellolle työhönmennessä savu jäi jälkeen,
tupakansavu. Sen näki äiti ja kutsui luokseen pihaan. Silloin äiti
varoitti ja itkien antoi selkäsaunan tupakanpoltosta. Se äidin
hellyys sai minut lupaamaan, ettei toista kertaa äidin tarvitse
tupakoimiseni takia mieltänsä pahoittaa. Tämän lupauksen olen
pitänyt, kiitos äitini muistolle olen säästy siitä nautinnosta.
. . . Kiitos äiti, että juoppoudesta ja tupakanpoltosta varoitit ja
suojelit poikaasi!
Viinan kanssa suomalaiset ovat aina
osanneet läträtä, myös Pielaveden kulmilla. Kuten nykyäänkin,
joillekin hyvästäkin viinasta tulee rähinäviinaa:
Kaupungista
tulijaisiksi isä oli antanut renki Kallelle ja Matti Martikaiselle
viinaryypyn. Mutta makuun päästyään Kalle oli yön aikana
hankkinut lisää viinaa salakaupustelijalta. Aamulla ylösnoustua
Matti oli nousuhumalassa. . . . Siihen tuli rivakka palvelustyttö,
joka antoi ohjasnuoran naulasta. Sillä sidottiin raivoava työmies
ja isä palvelustytön kanssa yhdessä vievät Matin sikopahnaan.
Oven avattua sijat tulivat ulos, jotta Matti jäi yksinään sinne
pahnoilleen. . . . hän survoi huoneen välikaton rikki ja
päivällisen aikana ilmestyi mies katolle. Sieltä hän hyppäsi
alas, pihamaalla olevasta kesällisestä Juhannuskoivusta repäsi
tullessaan ison oksan ja sen kanssa tuli tupaan. Mutta tuvan penkillä
istui toistakymmentä riskiä miestä, kyläläisiä, joita Matin
poruaminen oli houkutellut katsomaan mitä Suurellaaholla tapahtui.
Kun Matti näki sellaisen miesvoiman, hän vitsoineen meni lämpimän
uunin päälle ja kohta alkoi korsata. Sen perästä Matti sai
poistua meiltä, vaikka kävi hän tarjoutumassa uudelleen työhön.
Se oli senaikaisen työväenkysymyksen suomalaisen sisun näyte!
Puolentoistavuoden matkalla Sortavalan
seminaariin Juho-nuorukainen pääsee sattumalta työhommiin.
Työsopimus tulee kuitenkin irtisanotuksi, kun talonväen pelaaminen
viinan kanssa ei miellytä raitista nuorukaistamme:
Savonlinnassa
pyrin yöksi muutamaan taloon. Kortteerini emäntä aamulla kehoitti
minua menemään Kauppias Kristianssonille. Emäntäni oli näes
ollut siellä vierailemassa ja siellä oli valitettu puotilaisen
puutetta. Emäntäni oli silloin esittänyt minua yövierastaan
puotilaiseksi, että heillä on yötä sellainen poika, joka varmaan
pystyy puotilaiseksi. . . . Minä kun osasin hieman kirjanpitoakin,
konttoritehtävät jäi silloin myös minun suoritettavaksi. Palkkaa
sain 25 mk kuukaudelta ja talonruuan. . . . Mutta talossa puodissa
oli myös vielä viinin ja punssin kauppaa. Silloin sai myydä
mietoja alkoholijuomia avonaisesta puodista.
Koko
talonjoukko joi myös. Kaikki joi, rouva joi, palvelijat joivat.
Säilyin entisestä tottumuksesta minä raittiina. Mutta silloinpa
tuntuikin ikävältä nähdä ja kuulla seinäntakana humalaisten
elämää. Niinpä keväällä lähdinkin taas jalkapatikassa pois
talostani.
Muisteluksen loppupuolella Juho
kommentoi värikkäästi ja ehdottomasti kieltolain kumoamista
mittaavaa kansanäänestystä vuonna 1931. Valheen ja parjauksen
agitatsioonipäivät!
Parhaallaan
odotamme tietoa neuvoa antavan kansanäänestyksen tuloksista. Kuule
kansanääntä, sanottiin Samuelille. Sama kai nytkin on
tapahtumassa: ihmiset kun haluavat väkijuomia ja niillä turmella
elämänsä, Jumala sallii senkin menestyä. Surullista oli todeta
naistenkin äänestävän väkijuomain vapauttamista ”onnettoman
kieltolain kumoamista”. Surulliset päivät nämä valheen ja
parjauksen agitatsioonipäivät. Mutta ihmiset mieluummin uskovat
valheen, kun se on nautinnon palvelukseen yhdistetty. Tällainen
vaikutus minulle raittiina ollen tästä viinamiesten kiihkosta jäi.
Eero
Tikkasen ”mieleen jäänyttä”
Ukkini Eero Tikkasen muistelusten alkusivu. |
Kun ukkini Eero Tikkasen ukki möi
osuutensa maatilasta Iisalmen Lappetelässä ja tuli isännäksi
Lapinlahden Irvikonniemeen, ei muuttokuorma ollut suuren suuri:
Ukin
kerronnasta ja sanoista päätellen alku tässä uudessa kodissa on
ollut vaikeaa, hän kertoi: ”Kaikki lukuun ottamatta reen perässä
kävelevää lehmän kantturaa sopi rekeen, siis nuo alaikäiset
puolikymmentä lastakin”, ja kun yritämme kuvitella tuota
saattuetta silmäimme eteen ja tunkeutua ukin ajatuksiin, niin joutuu
kysymään mitähän mies mietti?
Ahkeruuden ja työnteon ansiosta
talonpito alkoi luonnistua ja karjaakin kertyi, ja Eero-ukki
tulkitsee ajan (1915 – 1920?) maatalouspolitiikkaa seuraavasti:
Kotieläimiä
oli talossa paljon, hevosia 10:n kunta, lehmäkarjaa 50 päätä,
lisäksi montakymmentä lammasta ja sikoja. Pääasiallisesti
tuotteet syötiin kotona, kermaa vietiin pari ”lönttiä”
viikossa meijeriin, joku sonni vuodessa teuraaksi, mutta muu
käytettiin suuren perheen omassa käytössä. Syksyllä tapahtui
vuoden teurastustarve, eläimet olivat silloin lihavimmillaan, eikä
heiniä ollut talvella liiaksi, kun lihan kysyntä oli aivan
olematonta muuannekaan ei tuoreella lihalla ollut tuottamiskuluja
vastaavaa arvoa, tämähän johtui ihmisten köyhyydestä ja osittain
myös, että melkein jokainen yritti tuottaa tarvittavan itse.
Talonväen, piikojen ja renkien lisäksi
oli erikoistunutta ammattityöväkeäkin. Ja menestyvä talonpito
tarkoittaa säästäväisyyttä, jopa pihistelyä:
Ammattimiehet,
suutari ja räätäli tulivat taloon pari kertaa vuodessa –
tavallisesti heitä oli aina kaksi miestä, oppipoika mukana –
kenkiä ja vaatteita he tekivät jopa toistakin viikkoa talossa.
Kyllä nuo päivät ja ennen kaikkea nuo puhteet olivat meille
lapsille mieleisiä tuon suutarin ympärillä. Ja kun piioilla ja
rengillä kuuluivat kengät talosta vuosipalkkaan, yritti tarkka
isäntä saada ne mahdollisimman halvalla ja oli siinä neuvottelu
aina suutarin kanssa kun nahan liepeistä suunniteltiin yhteen
liittelemällä varret kokoon. Oli ne eri kurpposia nuo kengät,
joihin ukki tolasi sitten paksulti tervaa ja josta piiat takana
kantelivat, mutta he olivat vain piikoja eivätkä kotiapulaisia ja
isännän mieli oli laki, eikä tuo purnaaminen johtanut sen
vakavampaan.
Hyvään talonpitoon kuului myös
oveluutta:
Ukin [siis
minun Eero-ukkini oma ukki, Irvikonniemen isäntä] psykologiasta
muutama juttu, hänellä oli aina viinaa kaapissa ja toisten
huomaamatta kutsui hän yhden rengin kerrallaan kamariinsa antaen
tälle pikkusormustimellisen tuota ainetta huomauttaen ettei tämä
kertoisi tuosta toisille. Tietenkin jokainen riehui kuin hullu työssä
luullen olevansa yksin suosittu.
Kaikki ei kuitenkaan ollut vanhaan
hyvään aikaan paremmin kuin nyt, ei ainakaan Eero-ukin
jälkikäteisen maatalouspoliittisen analyysin perusteella:
Kun yritän
ajatella tuon ajan työntekoa, täytyy päätyä siihen, että enempi
nyt kuitenkin tehdään miestä päälle, se oli sittenkin sellaista
tuhertamista, tässähän voi jotenkin vertauskohteena käyttää
samoja taloja, jättämättä tietenkään huomioimatta
koneellistumisen vaikutusta. Ennen kaikkea hevosten kuormittaminen
oli aivan olematonta, parirekiä ei käytetty ollenkaan ja olikin se
aikakiista sellaisten saannista, kun tultuani puoliaikuiseksi rupesin
niitä vaatimaan, jotka myös hyviksi havaittiin. Samoin eläinmäärä
oli liian suuri, ei niille ollut ruokaa riittävästi, mutta se oli
kai niin tärkeä vaurauden mitta tuo lehmäluku ennen kaikkea, että
muut seikat eivät painaneet yhtä paljon. Myöskin uutismaiden
lannoitus vaati paljon karjanlantaa josta syystä niitä myös
pidettiin.
Sen sijaan kehitys oli noista vanhoista
ajoista johtanut tavattomaan kiireeseen ja hätään, ilmeisesti
vertailukohtana kirjoittamisen aika eli 1960-luku. Mutta vilkasta oli
elämä isossa talossa, talonväen ja palvelusväen lisäksi oli
vielä kulkumiehiä:
Samoin
rahdinajo, kun tavara kuljetettiin Rautavaaralle ja Varpaisjärvelle
hevosella, toi jatkuvan rahtimiesten olon talven aikana jatkuvaksi.
Talo oli näille niin avoin, että eivät he usein edes kysyneetkään
sitä saako olla yötä, vaan etsivät vain hevoselle suojan ja
kävivät taloksi. . . Oli se aikaa – aamulla oli tuvan lattia
suoria olkia levällään, jossa ukon turilaat loikoilivat,
vaihtoivat kelloja jolla sellainen oli ja hevosia, ne olivat
harrastuksia. . . Paljon on elämä joka suhteessa muuttunut noista
ajoista, sijaan on tullut tuo tavaton kiire ja hätä joka oikeastaan
olisi pitänyt koneiden avuksi tulon takia olla päinvastoin, mutta
taitaa olla niin, että kehityksen pyörä on päässyt vauhtiin ja
kun suurin osa meistä uskoo aineen kaikkivoipaan hyvyyteen, sen
vauhti ei kun kiihtyy, tehden ihmisen yhä enemmän orjakseen.
Eero-ukkini ja pienet serkukset. Tämän kirjoittaja toinen oikealta. |
Eero-ukin kuvauksessa mahtiukoista,
jotka hallitsevat näkymättömiä voimia voi aavistella
esikristillisten uskomusten viimeisiä jäänteitä. Mutta mennyttä
on tämä romanttinen aika!
Kummitukset,
möröt ja etiäiset ovat kaikonneet pois, ennen ne olivat ainaisin
ja joka paikassa meitä luotailemassa ja säännöstelemässä
tekojamme. Kaikkialla niitä tiedettiin olevan, sen takia kaikkien
tekojemme piti olla noiden näkymättömien voimien hyvällä
mielellä pitämiseksi määrätyillä uhreilla aloitettuja,
hosuminen pilasi onnen. Lapsuudessani kulki vielä useita tuollaisia
ukkoja, joilla oli paremmin kuin muilla nuo vallat alistettuna ja
heihin suhtauduttiin niin kuin kaikkeen hyvin peloittavaan
tuntemattomuuteen. Oli elossa vielä mahtava Sarssulainen, Mörkö
Lassi ja ehkä jo paljon näitä pienempi, mutta viimeiseen asti
yrittäen taitojaan ja tietojamme pitää ja näyttää todelle
toisina voimina soitteli Vyörj Junnu taikatorvenaan ja painoi
”sairaita paikkoja” majoilla ”(sanoi majavan hampaaksi).
Käärmeet olivat heidän tovereitaan, tahtoivat kai näin osoittaa,
että paha on heidän hallussaan ja vallassaan. Ja eipä heidän
laukkujaan uskaltanut mennä koskemaankaan, kyllä usko heidän
mahtiinsa oli niin suuri. Jutut tupien hämärinä puhteina
tuollaisten mahtimiesten töistä tai paremminkin uskotelluista
sellaisista tehostivat tuota kunnioitusta. Mutta tuo aika on mennyt,
aineellisuus hengen ja myös tiedon vallattua alaa alettiin
tuollaisia poppamiesten sanontoja pitää leikkinä, oltiin
uskovinaan, vaikkei enää uskottukaan. Kuinka romanttista ja
mystillistä tuo aika kuitenkin oli, näin elämän iltapäivän
alkaessa tuollainen henkien aika tuntuu sittenkin kadotetulta
paratiisilta, ehkäpä se on iäksi menetetyn arvotonta ihailua,
mutta niin sitä vain kaipaa. . . Tuntuu ajassa näin jälkeen päin
olevan jotain jota kaipaisi, mutta saattaa olla, että kaikki
ikuisesti menetetty kangastelee kauniina. Ehkäpä tämä nykyinen on
sittenkin inhimillisempää, ainakin helpompaa – eihän onni ole
kai samassa mitassa kasvanut, kuin leipä on levennyt, mutta sehän
on aivan yksilöllistä.
Yhteiskunnalliset virtaukset ylsivät
myös Ylä-Savoon. Pitää muistaa, että tässä siteerattu teksti
on kirjoitettu 1960-luvulla, aikuisen miehen viisaudella
varustettuna, miksei jälkiviisaanakin. Eero-ukki tunnustaakin, ettei
poikasena ja nuorena miehenä ollut sen kummempi kuin muutkaan
pyhässä vihassa punikkeja ja ryssää kohtaan. Ukki antaa
tunnustuksen Linnan kuvauksille teemasta, mutta osuvaa on analyysi
aikuisella Eero-ukillakin. Varsinkaan oppikoulun opettajat eivät saa
hyvää arviota:
Keskuksissa,
kuten kirkonkylässä työväki ennen muita kai lienee ollut enemmän
heräämässä, joka tietenkin säteili vähän ympäristöönkin.
Torpparit, mäkitupalaiset ja loiset alkoivat herätä huomaamaan
alistuneisuutensa. Ja kyllä kun ajattelen millaista heidän elämänsä
oli, täytyy myöntää olleen aihetta muutoksiin. Kun he saivat
esim. kasvatetuksi riihellisen ohria, niin talo otti siitä en
varmaan muista millaisen %. Tämän joukkojen herääminen ei
tietenkään ollut talollisille mieleen, sillä sosiaalista tuntoahan
se olisi vaatinut. Kun sitten alkoi kuulua huhuja jääkärikammosta
ja pian etelässä ja muuallakin ilmaantuneista järjestyskaarteista,
jotka ajan ollen muodostuivat ns. punakaarteiksi, niin tuo kitka
tilallisten ja tilattomien välillä johti siihen, että kaikki
köyhät olivat Punikkeja. Täällähän ei toki sentään käyty
aivan veljiä aseella tappamaan, mutta ilmiantoja aivan varmaan usein
aiheettomia tehtiin ja jotka sitten voittajan ns. valkoisen armeijan
herrojen = omistavan luokan toimesta johtivat monesti monen kohdalla
vankilaan. En uskoisi, että talonpoikaisto nimenomaan täällä
olisi näin pitkälle todella halunnut, mutta kai eräänlainen
kirkonkylän muutamien herrojen puolisuosion tavoittaminen esti
myöskään jyrkästi laumasta eroamasta.
Kyllä se ryssä
ja punikki olivat noina vuosina usein hampaissa ja Suomen kansa joka
ei tajunnut omaa vähäisyyttään raivosi kuin joku irtipäässyt
mulli itsenäisyyden tunnossaan. Sanon tässä taas sen jonka olen
usein sanonut, että juuri ns. sivistyneistö ts. oppinut väki oli
ja on vastuussa siitä mihin tämä suuruudella elämöinti sitten
30-luvun lopulla johti. Eihän tuon aikainen kansa vielä tajunnut
edes luvullisesti suhdetta mikä meidän ja Venäjän kesken on,
saatikka sitten muuten kun jo kansakoulun opettajista osa, mutta
ennen kaikkea oppikoulun opettajat aivan järjestään syöttivät
tuota suuruutemme aatetta lyseolaisten kalloihin ja kun nämä sitten
tulivat kansanpalvelijoiksi – tai paremminkin – palveltavina
tänne keskuuteemme tuota pyhää vihaa lietsomaan edelleen ei ole
ihme, että me, kansa, emme tietämättöminä osanneet sen paremmin
reagoida, vaan saimme käydä sen Canossan retken jonka jokainen
tietää.
Ukkini Eero Tikkanen joskus 1960-luvulla. |
Sosiaalinen omatunto pilkistää myös
koulukuvauksessa ja ehkäpä tuo koulunkäynti vähän pidemmälle
kuin neljä luokkaa kansakoulua olisi noin jälkikäteisesti voinut
kiinnostaa Eero-ukkia:
Näin elettiin
ja kasvettiin, ei ollut komplekseja, eikä sosiaalihuoltoa. Mutta
pulmat olivat silloinkin: Kun kirkolla oli kansakoulu jouduin sinne
1919. Oppivelvollisuuslakihan tuli vasta 1921, mutta kyllä suurin
osa jo tuolloin meni kouluun vapaaehtoisesti. Kyllä oppilaat olivat
silloin köyhiä, sodan jäljet olivat kaikessa kovuudessaan
painamassa ja kun yhteiskunnan taholta ei ollut lakisääteistä
huoltoa, jokainen sai tulla omillaan toimeen. Kun osa kansaa katsoi
köyhien lisäksi olevan ilman muuta ”punikkeja” joiden ihmisyys
ja elämisen oikeuskin oli kyseenalaista, näkyi tämän kansakoulun
oppilaissakin. Koulutovereinani olivat *****n pojat Uuno ja Heikki,
joiden kanssa kuljimme yhtä matkaa. Kun heilläkään ei ollut
kunnon vaatteita joilla olisi tarennut, äiti ompeli heille vanhoista
vaatteista takit joilla sitten jotenkin tarkeni. Samoin äiti laittoi
meille joka aamu litran pullot (Kalle) maitoa joista voimme sitten
antaa *****n pojillekin. . . Niin kävin koulua tuolla kirkolla 3 lk,
jolloin valmistui Savonjärven koulu jossa kävin viimeisen eli 4:n
luokan. Työt kotona jatkuivat, eihän tuolloin ajateltukaan muuhun
ammattiin lähtemistä, vaikka se varmaan usein olisi ollut hyvin
järkevää, koulun jatkaminen katsottiin vielä vain
virkamieslapsien oikeudeksi. Sellaiset kuin pappien ja opettajien
lapset olivat sellaisia minunkin koulutovereistani.
Valitettavasti Eero-ukin kuvaukset
jäävät tähän, ellei jostain vintiltä löydy jatko-osia.
Mielikuvitusta kutkuttavat vihkojen viimeiset sivut, jotka heti tuon
alussa siteeratun Elvi-vaimon tapaamiskuvauksen jälkeen näyttävät
pois revityiltä. Tosin sama sivujen vajaus on myös vihkon alussa,
joten riittävä selitys taitaa olla, että vihko oli vajaa jo
kirjoittamista aloitettaessa, eikä salaliittoteorioita
sensuroiduista sivuista kannata jatkaa. Mutta muistelukset
sota-ajasta, ukin haavoittumisesta talvisodassa, asekätkennästä ja
muusta kansallisen historian mukana elämisestä jäävät
harmillisesti yhden lauseen ja suullisen perinteen varaan:
Ukkini Eero Tikkasen muistelusten päätössivu. |
****
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti