Perunakuopan Vieraskynä-sarjan aloittaa solmu- ja kanoottimies Pertti Tikkanen.
Olenpa törmännyt ongelmaan: miten saada köysi haarautumaan kahteen suuntaan esimerkiksi kanootin uittamista tai hinaamista varten. Ainakin kahdenlaisessa tilanteessa tällaista voisi tarvita, kun ei uskalla laskea koskea ja on mahdollisuus uitella kanoottia rannalta käsin koskea alas (miksei myös hinata koskea ylös, sama tilanne). Jos uittaminen ei ole mahdollista – mikä on suomalaisessa VKs-tyypin rantametsässä hyvin tavallista – voi joutua raahaamaan kanootin jostain kauempaa, kuten oheisessa kuvassa, jossa kanootti on eksynyt kauas elementistään kainuulaisen pellon reunaan.
Olenpa törmännyt ongelmaan: miten saada köysi haarautumaan kahteen suuntaan esimerkiksi kanootin uittamista tai hinaamista varten. Ainakin kahdenlaisessa tilanteessa tällaista voisi tarvita, kun ei uskalla laskea koskea ja on mahdollisuus uitella kanoottia rannalta käsin koskea alas (miksei myös hinata koskea ylös, sama tilanne). Jos uittaminen ei ole mahdollista – mikä on suomalaisessa VKs-tyypin rantametsässä hyvin tavallista – voi joutua raahaamaan kanootin jostain kauempaa, kuten oheisessa kuvassa, jossa kanootti on eksynyt kauas elementistään kainuulaisen pellon reunaan.
Kuvan hinaukseen jouduin Ristijärven Hiisijärven reitin Myllyjoen Myllykoskessa, jossa pusikkoiset ja syvät rannat estivät uittelun ja rotkolaakson pystyjen seinien takia jouduin kiertämään aika mutkan (selitys pellon reunalla makaavalle Mad River Explorer 14:lle; huomaa hinausköyden silmukoiden nousu kummallekin sivulle). Sports Trackerin reitti (kuva alla) on sotkuinen (ahdistusta, voimasanoja, maastotiedustelua ja lopulta kovaa kiskomista).
Hinattaessa tai uitettaessa on hyvä saada köyden kiinnitys keskelle alas vesirajaan. Jos nimittäin hinaa kanoottia korkealta, kuten keulassa olevasta kantosangasta, on
suuri riski kaataa kanootti virrassa, kun sivuttaisveto kohdistuu ylös eikä
alas. Kankaalla tai risukossa raahaamisessa pätee sama homma – raskaastikin
lastattu kanootti liukuu paremmin, kun veto nostaa keulaa eikä paina sitä alas.
Mutta miten saada vetoköysi kiinni jonnekin alas kanootin keskilinjaan? Pohjan läpi porattuja renkaita ei tosi meloja voi
ajatellakaan, joten ratkaisuksi jää kaksoissilmukan muodostavat solmut. Näitä
on solmumiehen pakissa monenlaisia, mutta esittelenpä tässä suosikkini,
kolmeosaisen kruunun köyden keskellä (three-part crown in the bight).
Kolmiosainen kruunu köyden keskellä. Vasemmalle lähtevästä köydestä vedetään, oikealle ulottuvat silmukat nousevat kanootin alla olevasta solmusta kanootin kahta puolta sen päälle. |
Solmuministeriön
nimistövaliokunta ei ole vielä hyväksynyt virallista nimeä, joten paremman
puutteessa tällainen käännös saa kelvata. Solmukirjojen Isossa Bibliassa, Clifford W. Ashleyn “Ashley Book of
Knots”:ssa (ABOK) solmun numero on 1097.
Hauskasti ja nimestäkin pääteltävänä kyseessä on köyden päätesolmu
kruunun (crown) muunnelma. Peruskruunuhan tehdään niin, että kolmisäikeisen
köyden kolme säiettä pujotellaan toistensa alle tietyllä tavalla. Nyt puheena
olevassa solmussa kolme pujoteltavaa haaraa muodostetaan kahdesta
tasamittaisesta silmukasta sekä kolmantena osapuolena köyden päiden
muodostamasta kaksikosta. Kuvat selventänevät asian.
Hieman säätämistä tulee
kahden tasamittaisen silmukan pituuden määrittämisessä hinaukseen ja
kiinnittämiseen sopivaksi. Solmun kohta tulee hinauspisteeksi kanootin alle keskilinjaan, ja symmetriset haarat nousevat kanootin keulan kahta puolta ylös ja sidotaan esimerkiksi
keulapenkkiin sopivalla solmulla tai lukkoremmillä siten, ettei viritys pääse
liukumaan sivusuunnassa. Koskessa uittelussa toimii tosi hienosti ja kanootti
liukuu ylväästi aaltojen yli eikä pyri sukeltamaan tai kaatumaan.
Tämän solmun etuja ovat, että se on aika helppo muistaa ja sitoa
sekä se, että silmukat on kätevä kiinnittää kanoottiin. Se on vielä
siististi viimeisteltynä kauniskin, mitä ei pidä väheksyä! Huonojakin puolia on. Kaksinkertaisena ratkaisuna köyttä menee paljon, eikä hinauksen jälkeen
solmua tahdo saada millään auki. Miksi pitäisikään, minä ainakin olen pitänyt
solmua pysyvästi toisessa hinausköydessä. Lisäksi alhaalla oleva solmu
hankautuu maastokäytössä oksiin ja maahan, joten kulumista pitää tarkkailla.
Ja näin se tehdään (käännä kuvat 2 ja 4 mielessäsi myötäpäivään 90 astetta):
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti