Homman kulku oli tällainen.
Näytin ensin kuvia tutkimusartikkelista (Bell & Aguirre 2013, kuva 2 ja kuva 4), jossa oli selvitetty, kuinka kolmipiikkien (Gasterosteus aculeatus) luulevytyyppien osuudet muuttuivat alaskalaisessa Loberg-järvessä parinkymmenen vuoden aikana. Samasta aiheesta on myös täällä hyvä selostus.
Tutkimuskohteena oli paperilappupopulaatiota, joiden geenivarastossa oli 10 1-alleelia ja 10 2-alleelia ja jotka asuivat petrimaljoilla. 11, 12 ja 22 saivat aikaan erilaiset fenotyypit. Kukin 2-4 oppilaan ryhmä sai tällaisen lähtöpopulaation tutkittavakseen.
Ensin tarkastelimme, kuinka alleelifrekvenssien käy, vaikka fenotyyppien (ja genotyyppien) välillä ei ole geeneistä johtuvia kelpoisuuseroja (siis ei valintaa). Tässä siis simuloitiin geneettistä satunnaisajautumista.
Hillitöntä lisääntymistä lappupopulaatiossa! |
Lähtötilanteessa kummankin alleelin frekvenssi oli siis 0,5 eli maljalla oli 10 1- ja 10 2-lappua. Seuraava sukupolvi tehtiin poimimalla summamutikassa kaksi alleelia (hedelmöitys), kirjoittamalla muistiin hedelmöityksen tulos (uuden yksilön genotyyppi), palauttamalla nämä alleelit maljalle ja toistamalla tämä vielä 9 kertaa; näin saatiin uusi, 10 yksilön sukupolvi. Sen alleelifrekvenssit laskettiin, ja seuraavan sukupolven teossa otettiinkin lähtötilanteeksi nämä uudet frekvenssit. Jotta näin voitaisiin tehdä, oli kaikilla ryhmillä kourallinen 1- ja 2-lappuja alkuperäisen maljapopulaation lisäksi. Tällä tavoin tuotettiin 5 sukupolvea, ja piirrettiin alleelifrekvenssien muutoksesta kuvaaja.
Tässä ollaan tekemässä ensimmäistä sukupolvea, näköjään valinnan vaikuttaessa. |
Tuossa on yhden ryhmän tulokset diagrammeina:
Opetuksia:
- Alleelifrekvenssit muuttuvat, vaikka kelpoisuuserot eivät geneettisiä olekaan
- Jokin alleeli voi hävitä sattuman kauppaa satunnaisajautumisenkin vuoksi; mitä pienempi populaatio, sen nopeammin näin käy
- Valinta voi muuttaa alleelien runsaussuhteita paljon satunnaisajautumista nopeammin
- Pienissä populaatioissa satunnaisajautuminen on voimakkaampaa kuin suurissa; tässä on linkki pienten populaatioiden ongelmien puolelle
Keksi itse lisää...
Jos olisin ehtinyt, olisin näyttänyt vielä tämänkin animaation alussa mainitusta vähäluulevyisten kolmipiikkien yleistymisestä. Siinä muun muassa kerrotaan, että kolmipiikittömään Loberg-järveen levisi muualta kolmipiikkejä, joilla oli melkoinen luupanssari kyljillään. Valinta kuitenkin alkoi suosia vähäluulevyisiä, ilmeisesti koska sudenkorennon toukat saalistivat pieniä kolmipiikkejä ja vähäluulevyiset kasvoivat nopeammin ja olivat ketterämpiä uimareita kuin sellaiset, joilla oli paljon luulevyjä.
Animaation sijasta käytiin vielä kertauksena läpi perusevoluutiojuttua. Leuka ja liitu -metodi ei petä. Otin huvikseni kuvan vakituisen opettajaurani (kolmisenkymmentä vuotta) viimeisestä taulutyöstä (siirryn vapaaherraksi/hirsirakentajaksi/restaurointikisälliksi/sekatyömieheksi, kunnes eläkeikä joskus koittaa):
Miksi paperilappusimulaatio, kun netissä on läjäpäin animaatioita ja "interaktiivisia" valinta-evoluutio-simulaattoreita, joissa voi määrätä valinnan voimakkuutta, populaation kokoa ja vaikka mitä? Paperilappupopulaatiosimulaatiossa oppilas tietää (jos on vähänkin älliä), miksi alleelien frekvenssit muuttuvat - tietokonesimulaatioissa muutoksen syyt jäävät hämärän peittoon, vaikka voikin olla valitsevinaan valinnan voimakkuuteen vaikuttavia asioita; ne on vaan joku koodannut ohjelmaan. Paperiversion puute on tietysti se, että kovin suuria populaatioita saati satoja sukupolvia ei voi sillä simuloida.
Sitten tehtiin vielä valintaan liittyviä yo-tehtäviä (miljoonakalojen täplät, Anolis-liskojen evoluutio, hietatokkojen tasapainottava valinta ym.), jotta yllä selostettu evoluutiosysteemi saataisiin liitetyksi todellisiin esimerkkeihin.
Tämän jälkeen pidin vielä toiselle bio2-ryhmistä tunnin entsyymeistä, mutta se oli tylsä "lue ite-tee käsitekartta-kysy jos et älyä" -tunti, joten eipä siitä sen enempää.
Koeviikko vielä.
Paperilappupopulaatiosimulaatio on ensinnäkin upea sana, ja toisekseen varmasti selvensi hieman abstraktihkoa asiaa! Kyllä mua taas harmittaa, kun lapsi jättää lukion kesken... mutta en mie sitä sille vuodata, tietenkään. Oma on elämänsä.
VastaaPoistaPerinnöllisyysjutut on äärimmäisen kiehtovia.
Luultavasti mainittua sanaa ei ole koskaan aikasemmin sanottu/kirjoitettu universumin siinä osassa, missä elämää tiedetään olevan (Maassa).
VastaaPoistaLukio on sikäli hyvä koulu, että siellä oppilas kuulee asioista, joista ei luultavasti muuten kuulisi mitään. Tässä mielessä lukiosta saa hyvän pohjan tulevaisuutensa valinnoille. Toisaalta lukio on ylen teoreettinen luonteeltaan, eikä se passaa kaikille. On myös muita kunniallisia opinteitä. Lykkyä tykö.
Genetiikka ON älyttömän jännää! Yhtä jännää kuin siihen kytkeytyvä evoluutiobilsa.
Tässähän nähtiin yksi esimerkki, millä teoreettista opetusta saadaan käytännönläheisemmäksi :)
VastaaPoistaKolmipiikit: nerokasta! Noobelin arvoista! Varastan tämän idean asap!
VastaaPoista;D
Heh, Noobelit tässä vielä. Olepas hyvä!
Poista